All our web sites Find a dealer Search Menu
Home News and events News and stories Volvo Construction Equipment i strategisk allians med VT LeeBoy inom väganläggningsmaskiner
Press release

Volvo Construction Equipment har tecknat en slutlig överenskommelse om en strategisk allians med amerikanska VT LeeBoy, där LeeBoy ska leverera asfaltläggare och andra väganläggningsmaskiner under varumärket Blaw-Knox till Volvos återförsäljare. Enligt överenskommelsen ska LeeBoy ansvara för all support av dessa maskiner, inklusive de maskiner som redan finns på marknaden.

Produkterna kommer att marknadsföras under varumärket Blaw-Knox under en femårsperiod, enligt ett varumärkesavtal med Volvo CE. Distributionen kommer att ske via Volvo CE:s återförsäljare inom väganläggningsmaskiner, som även efter det att avtalet löpt ut kommer att arbeta med dessa maskiner för att kunna säkerställa god service till kund.

“Avtalet med LeeBoy gör det möjligt för Volvo att koncentrera teknisk och ingenjörsmässig expertis samt även produktion inom området väganläggningsmaskiner och satsa på volymtillverkning av utrustning inom asfaltläggning, kompaktorer och väghyvlar till vår breda kundbas”, säger Göran Lindgren, vd för Volvo Construction Equipment North America. “Dessutom ger denna överenskommelse stora tillväxtmöjligheter för varumärket Blaw-Knox, som i sin tur kommer att ge Volvo CE:s återförsäljare i Nordamerika, Australien och Nya Zeeland tillgång till den bredaste produktportfölj som finns inom området asfaltläggning.”

Produktionen av uppgraderade och omdesignade väganläggningsmaskiner från Blaw-Knox (modell RW100 och RW 195D) och asfaltläggare (modell PF150 och PF 161) beräknas att starta inom de närmaste månaderna. Maskinerna kommer att tillverkas vid LeeBoy´s fabrik i Lincolnton i North Carolina, USA.

“Det är med stor stolthet som vi har informerat våra anställda om denna överenskommelse. Blaw-Knox är ett av de mest framstående varumärkena inom väganläggningsmaskiner i Nordamerika. Vi ser fram emot att samarbeta med Volvo CE:s distributionsnätverk för att kunna leverera asfaltläggare och anläggningsmaskiner till deras kunder”, säger Kelly Majeskie, vd för LeeBoy.

Volvo CE är en av världens största tillverkare av anläggnings- och vägmaskiner och köpte Blaw-Knox produktportfölj i samband med förvärvet av Ingersoll Rands verksamhet inom väganläggningsmaskiner 2007.

FOR FURTHER INFORMATION

Tiffany Cheng